Uwaga: W listopadzie 2023 Wolt utajnił stawki. W związku z tym mogą robić co chcą z algorytmem, bez informowania nas o tym. Co więcej już teraz jasne jest, że niektóre informacje podane poniżej są już nieaktualne. Być może w kwietniu opublikują nowy raport i dowiemy się czegoś więcej. Mam jednak przeczucie, że tak się nie stanie.
Wolt algorytm – Raport 2023
Wolt opublikował nowy raport przejrzystości algorytmów. Niestety jak chyba wszystko w tej firmie jest on dosyć rozczarowujący w porównaniu do tego, który dostaliśmy w zeszłym roku (znajdziecie go w drugiej części tego tekstu). W zasadzie jest to zbiór ogólników i oczywistości. W związku z tym nie będę Wam go w tym roku tłumaczył (wstyd, że polski oddział tego nie zrobił). Wypiszę Wam natomiast w punktach istotne kwestie co do tego jak działa algorytm Wolt. Mimo wszystko zachęcam do przeczytania tego tekstu, bo coś tam jednak ciekawego się znalazło. Szczególnie ciekawe jest coś co pojawiło się raczej przypadkiem, a co być może potwierdza sensacyjną plotkę, o której słyszałem już jakiś czas temu.
- Wolt na całym świecie współpracuje już z około 180 000 kurierów.
- Centralnym elementem pracy kuriera jest apka. Wolt podkreśla w tym fragmencie, że możemy w niej zobaczyć jaki jest przewidywany ruch „w biznesie” i zdecydować, czy chcemy być online, czy tez nie. Narzędzie to ma być szczególnie pomocne dla nowych kurierów. Co ciekawe na zamieszczonej grafice widzimy screen z apki w Helsinkach… a na nim informację o mnożniku! To stosowane praktycznie w każdej innej aplikacji rozwiązanie, jak widać istnieje także w Wolt… niestety nie w Polsce.
- O samym algorytmie przydzielania zamówień jest niewiele. Wyróżnione są trzy kryteria na podstawie, których przydzielane są zamówienia.
- a) Lokalizacja – tak aby kurier mógł szybko odebrać zamówienia
- b) Dostępność – czyli to czy kurier jest online i jest gotowy odebrać zamówienia, czy też jest aktualnie zajęty innym zadaniem.
- c) Pojazd – Żeby Wolt wiedział jak duże przesyłki i jak szybko kurier jest w stanie dostarczać.
- Zwróćcie uwagę, że w tym roku nie zostało podkreślone, że priorytetem przy ściąganiu do restauracji jest taki dobór kurierów, aby system działał sprawnie jako całość. Z zeszłorocznego raportu można było wywnioskować, że dla wydajności systemu niekoniecznie ściąganie najbliższego kuriera było najkorzystniejsze. Tym razem nie ma takiego zastrzeżenia.
- Wolt nie prowadzi żadnego systemu ocen dla kurierów. Ponadto są oni dla systemu przydzielania zleceń anonimowi. Nic więc poza wskazanymi wyżej kryteriami nie ma znaczenia.
- Dostawca jedzenia w Wolt sam decyduje, które zamówienia chce wykonać. Przed decyzją ma podane wszystkie potrzebne informacje, takie jak punkty odbioru i dostawy, dystans i szacowana opłata za zlecenie. Nawet jeśli dostawca przyjmie zamówienie, może je odwołać przy pomocy supportu. Nie musi przy tym tłumaczyć się dlaczego podjął taka decyzję. Odrzucanie, czy też odwoływanie dostaw nie ma wpływu na późniejsze szanse otrzymywania kolejnych dostaw. (to już jest nieaktualne)
- Jeśli dostawca odrzuci zamówienie jest ono przekazywane kolejnemu kurierowi, który najlepiej pasuje do kryteriów algorytmu. Jeśli kurier nie zareaguje na zlecenie w przeciągu 30 sekund, to również zostanie one automatycznie odrzucone i przekazane kolejnej osobie. W tym miejscu warto zaznaczyć, że w zeszłym roku napisano, że system automatycznie odrzuci zamówienie po 60 sekundach. Dodatkowo w tym roku określono, że 30 sekund to jest wyjściowy czas obowiązujący na całym świecie, ale lokalnie czas ten może być ręcznie zmieniony. W dalszej części raportu pojawia się znów informacja, że zamówienia przydzielane są tylko jednemu kurierowi naraz.
- Dla formalności przypominam też, że w rzeczywistości zamówienia potrafią znikać dużo szybciej niż po 60, czy nawet 30 sekundach. Zdarzało mi się, że znikały mi zanim jeszcze do końca załadował się ekran z niezbędnymi informacjami, jak adresy, a w szczególności opłata za dostawę. Na forach i w rozmowach z kurierami słyszałem też o przypadkach, gdy dwóm kurierom czekającym razem na zamówieniach dzwoniło to samo zamówienie w tym samym czasie.
- W raporcie opisany jest też szczegółowy przebieg dostawy, ale że jest to raczej oczywiste pominę ten aspekt. Jedyne co warte uwagi, to podkreślenie faktu, że Wolt nie sugeruje w żaden sposób jaką kurier ma obrać drogę. Decyzja o trasie należy wyłącznie do dostawcy.
- W raporcie Wolt wspomina też o tym, że kurier może wybrać czy chce otrzymywać zamówienia łączone – jak wiemy ta opcja została zlikwidowana, gdyż w obecnym systemie jest bezcelowa.
- Doświadczenie w zawodzie, a także język jakim operuje kandydat do pracy jako kurier, nie wpływa na możliwość współpracy. Jedyne czego kurier potrzebuje to smartfon, pojazd, torba termiczna i dokumenty potwierdzające prawo do pracy w danym kraju.
- Woltowi zależy na tym, aby dostawy były jak najbardziej punktualne dlatego przykładają dużą uwagę do tego, aby czas dostawy który pokazany jest klientowi był jak najbardziej precyzyjny. Niemniej kurier NIE JEST zobligowany dostarczyć jedzenie w tym czasie. Jakie czynniki wpływają na szacowanie czasów?
- a) dystans między restauracją a klientem
- b) stosunek aktualnych zleceń do liczby aktywnych kurierów
- c) średni czas dostawy w danym mieście na przestrzeni ostatnich 30 minut
- d) średni czas realizacji zamówień w restauracjach w ostatnich 30 minutach.
- e) średni czas realizacji zamówień w restauracjach na podstawie zbioru różnych danych z przeszłości
- f) Średni czas odbiorów dań w mieście na podstawie danych z ostatnich kilku miesięcy.
- Wolt podkreśla, że w każdej chwili kurier, jak i klient za pomocą aplikacji może skorzystać z pomocy supportu.
- Działanie systemu w dużej mierze opiera się na dokładności lokalizacji. Różnice w działaniu GPS mogą wpływać na przydzielanie zadań.
- Bardzo zaskakujące stwierdzenia padają w części poświęconej naszym zarobkom. Niemniej zanim o tym napiszę, rzućcie okiem na screen jaki dali w tej części raportu. Jest to zamówienie Wolt z McDonald’s w Helsinkach! Skoro niebieska apka współpracuje z tą siecią w niektórych krajach, można się spodziewać, że zacznie współprace także w Polsce. Jest to zbieżne z plotką na ten temat, jaką usłyszałem kilka tygodni temu od świetnie zorientowanej w branży osoby.
- Przechodząc jednak do kwestii zarobków. Wolt płaci obecnie za szacunkową trasę jaką kurier powinien pokonać w drodze do restauracji, jak i do klienta. To jest tak jakby oczywiste. Dalej pojawiają się informacje, o innych czynnikach wpływających na stawkę za dostawę. Niektóre zaskakują. Otóż mają to być:
- a) lokalizacja punktu odbioru lub klienta. Jako przykład podano brak parkingu – zauważyliście kiedyś, żeby Wolt dopłacił Wam za taką niedogodność?
- b) zła pogoda. Zaznaczono tu też, ze w skrajnych przypadkach usługi firmy mogą zostać zawieszone – powiedzmy, że miewa to znaczenie. Zdarzało się już po zmianie sposobu naliczania stawek, że Wolt dawał wyższą stawkę przy załamaniu pogody.
- c) Wielkość przesyłki – większe dostawy np. zakupów mogą być lepiej opłacone – to się powiedzmy zgadza. Zamówienia z Wolt Market, Spar, czy Auchan mają wyższą opłatę. Co prawda jest to zrobione defaultowo dla wszystkich zamówień z tych sklepów, ale to i lepiej dla nas. Więcej jest małych zakupów za które dostajemy dodatek, niż dużych zamówień jedzenia, za które nie dostajemy.
- d) Inne czynniki. Jako przykład wymieniono tu trudny teren, który też może wpływać na stawkę dostawy. Szkoda, że nie określono co to jest trudny teren. W Warszawie nie spotkałem się nigdy z jakąś dodatkową kwotą z tego tytułu. Może koledzy z Gdyni wypowiedzą się, czy mają wyższe stawki za kursy na te osiedla stojące na wzgórzach? A może według Wolta trudny teren to pustynia, albo lodowiec i tylko tam są te dopłaty? 😉
- Stawka jest liczona po trasie od punktu otrzymania zamówienia do restauracji (lub kilku w przypadku zamówień łączonych), po dojazd do klienta(ów)
Jak widzicie raport ten nie wyjaśnia zbyt wiele w kwestiach, które nas kurierów interesują najbardziej. Czyli szczegółowego sposobu przydzielania zadań. W zeszłym roku zostało to nieco lepiej przedstawione. Co więcej nie trudno odnieść wrażenie, że opisany tu system nie do końca jest zgodny z tym, co rzeczywiście mamy w Polsce. Czy to jest powód, dla którego Polski oddział Wolt nie chwali się specjalnie tym dokumentem, a nawet nie raczył przetłumaczyć go na język polski?
Tłumaczenie raportu z 2022 roku
Wolt zadbał o transparentność w kwestii informacji o tym jak działa algorytm przydzielania zamówień. Niedawno na stronie Partnerswolt pojawił się załącznik Wolt’s Algoritmic Transparency Report z dnia 12.04.2022. W związku z tym, że załącznik jest opublikowany w języku angielskim postaram się Wam przetłumaczyć kluczowe fragmenty dotyczące przydzielania zamówień. Nie jestem zawodowym tłumaczem, więc z góry przepraszam, za ewentualne nieścisłości. Tłumaczenie nie jest w 100% dosłowne. Pewne słowa są oczywiście pozmieniane tak, aby zdania były bardziej zrozumiałe. Niemniej bardzo starałem się w pełni zachować sens zapisów. W niektórych momentach pozwoliłem sobie na małe komentarze do danych zapisów. Pojawiają się one w tym tekście w niebieskich ramkach.
Raport przejrzystości dotyczący algorytmów Wolta.
Punkt 4.A – Algorytm zadań dla kurierów
Algorytm zadań
Jednym z głównych zadań platformy dostawczej jest proponowanie zadań dostawy kurierom , w taki sposób by mogli oni je akceptować i odrzucać, a w przypadku zaakceptowania dostarczyć zamówienie z punktu A do punktu B. Zadaniem algorytmu jest znalezienie kuriera, który jest w stanie dostarczyć zamówienie i nie będzie przy tym bardzo spóźniony. Co do zasady algorytm stara się ograniczyć kilometry i czas niezbędny do wykonania wszystkich zamówień, zastrzega się tu jednak, że priorytetem jest aby wszystkie zamówienia były dostarczane w przewidzianym czasie.*
Im bardziej wydajny jest system, ze szczególnym podkreśleniem zamówień łączonych, tym więcej kurierzy mogą zarobić.
*
O co tu chodzi? Prawdopodobnie odnosi się to, do kwestii którą tłumaczył Stanisław podczas jednego z ostatnich spotkań on-line z kurierami. Algorytm Wolt dba o sprawne przeprowadzenie wszystkich zamówień jako całości. Dlatego dla płynności działania aplikacji jako systemu, nie zawsze korzystne jest aby zamówienie dostawał kurier będący najbliżej restauracji. Do końca czasu przygotowania dań może być jeszcze sporo czasu i wtedy lepiej jest wykorzystać danego kuriera w innym miejscu, a do danego zamówienia przydzielić kuriera, który w momencie otrzymania zamówienia przez restaurację, jest zupełnie gdzie indziej. Załącznik podkreśla więc, że cel dostawy zamówienia na czas jest istotniejszy niż to, jaki kurier przejedzie dystans (sumując dojazd do restauracji i kurs do klienta).
Algorytm proponuje kurierom zamówienia dostawy w sposób jednakowy opierając się przy tym na ich odległości od punktu odbioru, rodzaju pojazdu jakim dostarcza, a także obecnego statusu (dostępny dla zamówień, zajęty, offline). Platforma nie korzysta z żadnego rankingu lub ocen aby zdecydować, który kurier otrzyma zamówienie. Znaczenie ma tylko lokalizacja i pojazd kurierów, którzy są online.
Uznajemy, że rodzaj pojazdu ma znaczenie, gdyż wpływa zarówno na szybkość dostawy jak i wielkość zamówienia jaką dany kurier jest w stanie zrealizować. Jako, że Wolt rozszerzył swoją działalność na dostawy wszelkiego rodzaju, nie tylko jedzenia z restauracji, ale także zakupów, przedmiotów użytkowych, ale i na przykład kwiatów – fizyczna wielkość przedmiotów może mieć duże znaczenie. **
** W Polsce póki co dominuje jedzenie, ale zdarzało mi się już wieźć mydło ze specjalistycznego sklepu, czy owoce z warzywniaka. Pamiętamy oczywiście też o sklepach Wolt Market, który jest jeszcze mało, ale nie widzę powodu dlaczego nie miałoby się to wkrótce drastycznie zmienić.
Zanim kurier będzie mógł dostawać zamówienia musi przejść proces rejestracyjny, gdzie Wolt sprawdza między innymi prawo do pracy danej osoby. Kurier musi też ściągnąć aplikację Wolt partner na swoje urządzenie(smartfon lub tablet).
Zadanie zamówienia zawiera informacje o miejscu odbioru (np. restauracja, sklep) i miejscu dostawy (mieszkanie klienta, biuro, czy też jakakolwiek inna lokalizacja) i zawsze jest oferowane tylko jednemu kurierowi naraz w związku z czym nie ma rywalizacji kto zaakceptuje zamówienie szybciej***
Kiedy zamówienie zostaje już zaoferowane danemu kurierowi, może on je zaakceptować lub odrzucić. Jeśli zostanie odrzucone, zostanie automatycznie zaproponowane następnemu kurierowi spełniającemu kryteria dystansu, rodzaju pojazdu i dostępności do dostarczania. Tak samo stanie się przy braku reakcji na zamówienie po upływie 60 sekund od otrzymania zamówienia. Jeśli nikt nie zaakceptuje zamówienia zostanie one odwołane przez Wolt bez żadnego negatywnego wpływu i konsekwencji dla kuriera.
*** Praktyka wskazuje jednak, że raczej jest inaczej. Zdarza się, że zamówienia znikają po kilkunastu sekundach. Miałem też sytuacje, w których po zaakceptowaniu kursu, wprost dostawałem informację, że zamówieniem zajmuje się już ktoś inny. Przypuszczalnie chodzi o to, że zamówienie dostaje najpierw jeden kurier, a dopiero po danym czasie (60 sekund) dostaje je kolejna osoba. Jeśli ten czas minie pierwszemu kurierowi zapewne nie spada to zamówienie i dalej jest dla niego dostępne, mimo że dostał je też drugi kurier. Pewności nie mam, ale trudno znaleźć mi inne wytłumaczenie takiej sytuacji. Być może Stanisław mógłby nam to wyjaśnić podczas jednego z kolejnych spotkań?
Kurierzy nie są zobowiązani do akceptowania zamówień, a także mogą nawet zmienić zdanie po zaakceptowaniu kursu. Na przykład mogą poprosić o odpięcie do kursu, który już zaakceptowali. Każdy kurier jest anonimowy dla systemu przydzielania zadań, a więc jego dane i np. uprzednio odwołane kursy nie mają wpływu na przydzielanie kolejnych zadań. Nie będzie żadnych niekorzystnych konsekwencji dla kurierów za odrzucanie, czy prośby o odpięcie zamówienia.
Tryby dostawy
Kiedy kurier oznaczy się jako dostępny do wykonywania zadań, będzie otrzymywał zadania dostosowane do niego w zależności od odległości i jego pojazdu. Kurierzy mogą wybierać między dwoma trybami dostawy. Mogą dowolnie wybrać tak zwany tryb zamówień pojedynczych, dostarczając jedno zamówienie naraz, lub tryb zamówień łączonych dostarczając łączone lub wielokrotne zamówienia w tym samym czasie.
W trybie zamówień łączonych aplikacja może proponować kurierowi dodatkowe zamówienia zanim wcześniejsze zostaną dostarczone do klienta, jeśli odbiory i dostawy będą mniej więcej w podobnym kierunku co pierwsze zamówienie. Korzyścią zamówień łączonych jest większa ogólna efektywność,a kurierowi umożliwia to większe zarobki, dlatego że dostaną wynagrodzenie za każde zadanie, tak jakby były one oddzielne.
Zarówno w trybie zamówień pojedynczych, jak i łączonych kurier w każdym momencie może odrzucić zamówienie lub poprosić o odpięcie go już po zaakceptowaniu.****
**** dawniej nie było możliwości odrzucania przy trybie zamówień łączonych, po 12.04 ta informacja rzeczywiście zniknęła z aplikacji. Zamówienia łączone można odwoływać poprzez kontakt z supportem.
Trasa dostawy
Kiedy kurier zaakceptował zadanie może dowolnie wybrać trasę dostawy. Wolt nie dostarcza żadnych wskazówek odnośnie przejazdów zarówno do punktu odbioru, jak i do klienta. Wielu klientów używa do tego zewnętrznych aplikacji z mapami takich jak Google Maps, Waze lub Apple Maps.
Kiedy kurier odbierze zamówienie z punktu odbiory jest proszony o potwierdzenie w aplikacji, że właściwe zamówienie zostało odebrane. Wolt informuje wtedy klienta o przewidywanym czasie dostawy, wyliczonym na podstawie kilku czynników. Wśród nich są historyczne dane odnośnie czasu dostawy, dystans dostawy, korki, pora dnia i rodzaj pojazdu w danym obszarze. Te przewidywania nie są wiążące i nie obligują kuriera do dostarczenia zamówienia w tym przedziale czasu. Nie będzie również żadnej kary ani niekorzystnego wpływu za nie wyrobienie się w przewidywanym czasie dostawy.
Klient może śledzić dostawę w czasie rzeczywistym na mapie przedstawionej w aplikacji Wolt, żeby mógł być gotowy na miejscu odbioru, kiedy przyjedzie kurier. Kiedy kurier dostarczy jedzenie, zaznacza w aplikacji, że dostawa jest zakończona.
Zarobki
(w związku z tym, że model zarobków od 30 kwietnia zostanie zmieniony, fragment ten uzupełnię, gdy pojawi się nowa wersja)
Brak dyskryminacji
Jak już powyżej napisano, kurier jest dla systemu anonimowy i jego dane nie mają wpływu na przydzielanie zadań. Zamówienie jest przydzielane tylko jednemu kurierowi naraz, więc nie ma między nimi rywalizacji, kto odbierze zamówienie pierwszy lub najszybciej.
Na bieżąco analizujemy balans między rodzajami pojazdów, żeby mieć pewność, że wybór pojazdu jaki dokonuje kurier, ma znaczenie tylko kiedy robi znaczącą różnicę dla dostawy wynikającą z odległości lub wielkości zamówienia.
Nadzór ludzki
Algorytm Wolt jest stale ulepszany i aktualizowany, żeby mieć pewność, że pracuje w pożądany sposób i tak aby był jak najszybszy w przydzielaniu zadań. Staramy się również maksymalizować zysk kurierów rozwijać algorytm, żeby dawał więcej zamówień łączonych kiedy jest to możliwe. Praca ta jest poparta danymi z bieżących dostaw i założeniami operacyjnymi.
Co do zasady Support Wolta może pomóc zarówno kurierom, restauracjom jak i klientom jeśli tylko wydarzy się coś podczas dostawy. Najczęściej zgłaszane problemy dotyczą dokładności dostawy, a także brakujących i uszkodzonych pozycji. Kolejnym elementem dostawy podczas, której bywa potrzebna ludzka interwencja jest moment przekazania zamówienia. Wynika to z brakujących elementów adresu, lub problemów z GPS na ostatnich 50 metrach.
Zarządzanie ryzykiem
Jako, że lokalizacja jest najważniejszym kryterium algorytmu przydzielania zamówień, mogą pojawić się różnice pomiędzy kurierami używającymi urządzeń z różną dokładnością GPS. Skoro ma to wpływ na dokładność przydzielania zamówień, w interesie każdej ze stronie jest żeby system działał jak najdokładniej. Stworzyliśmy również techniczne i organizacyjne środki mające zapewnić odpowiedni poziom prywatności, bezpieczeństwa i zgodności z poszanowaniem danych lokalizacji.
Między innymi regularnie sprawdzamy ich szczegółowość, niezbędności, a także sposób przechowywania.
Kurierzy poruszają się w ruchu miejskim i używają smartfonów. Spoglądanie w nawigację na urządzeniu podczas poruszania się jest ryzykowne. Nowe zadania nie są więc proponowane podczas wykonywania zadań, które aktualnie są w trakcie. W ten sposób kurierzy mogą akceptować następne zlecenia na przykład wtedy gdy oddali poprzednie klientowi. Dzięki temu zmniejszamy liczbę sytuacji, w których kurier mógłby chcieć zareagować na nasze powiadomienia. Jeśli kurier jest w sytuacji, w której robienie czegokolwiek z telefonem byłoby ryzykowne – nie musi nic robić. Po 60 sekundach zamówienie automatycznie się odrzuci, a kurier nie zostanie w żaden sposób ukarany za nie zaakceptowanie lub odrzucenie. *****
***** Myślę, że każdy z Was miewał zamówienia, które dzwoniły znacznie dłużej niż minutę. Możliwe jednak, że z braku innych kurierów zamówienie było po prostu do nas ponawiane, a my nie zauważyliśmy przerwy.
Ocena wydajności
Wolt nie używa w stosunku do kuriera danych takich jak procent odrzuceń, liczba wykonanych dostaw, szybkość dostawy itd. Odrzucanie zamówień nie ma żadnego wpływu na możliwość otrzymywania kolejnych zamówień przez kuriera w platformie Wolt. Nie ma też wpływu na współpracę, nie ma też skutków dyscyplinarnych.
Nie ma systemu ocen naszych kurierów. Po skończonej dostawie klient ocenia dostawę jako całość. Aczkolwiek przy wystawianiu tej oceny, daje swoją opinię na temat różnych elementów przebiegu zamówienia, na przykład czasu realizacji zamówienia, sposobu jego spakowania i tym podobne. Oceny wystawiane przez klienta są wyłącznie narzędziem dla zespołu Supportu, które pozwala im wiedzieć, gdzie mogą być problemy z zamówieniem i czy powinni skontaktować się z klientem.
Godziny Online
Samo zatrudnieni kurierzy****** mogą podłączyć się do aplikacji Wolt Partner w dowolnym momencie i świadczyć usługi kiedy tylko chcą, bez żadnego obowiązku pracy. Dzięki temu mają maksymalną swobodę i mogą się zalogować i wylogować do aplikacji kiedy chcą. Mogą nawet zalogować się do aplikacji Wolt Partner nawet wtedy kiedy nie mają chęci dostarczać i mogą pracować dla innych firm, włączając w to konkurencję w tym samym czasie co dla nas.
Kurierzy nie muszą z góry uprzedzać firmy o tym, że nie zamierzają wykonywać dostaw. W praktyce, w przeciwieństwie do pracowników, kurierzy mogą wybrać kiedy chcą sobie zrobić przerwę i nie wykonywać dostaw przez dłuższy czas. Nie muszą o tym informować Wolt lub uzyskiwać na to zgody.
******Wolt pisze o samo-zatrudnionych kurierach, ale w naszych warunkach chodzi raczej o wszystkich. Być może w wielu krajach nie ma po prostu instytucji partnera rozliczeniowego i stąd takie określenie.
Wolt nie używa żadnych algorytmów do kontrolowania czasu online kurierów i nie wpływa on na utrzymywanie wzajemnej umowy*******, czy otrzymywanie zamówień. Godziny online analizujemy tylko w formie skumulowanych anonimowych danych aby lepiej zrozumieć procesy zachodzące w naszych operacjach.
******* jeśli mnie pamięć nie myli, jeszcze kilka miesięcy temu Wolt wysyłał do kurierów wiadomości, że mogą być zablokowani przy zbyt małej aktywności. Tak więc jak rozumiem od 12.04.2022 takie sytuacje nie będą już miały miejsca.
Niedawne ogólnoeuropejskie badania przeprowadzone przez Uniwersytet Ekonomiczny w Kopenhadze ustaliły, że większość kurierów (72%) traktuje dostarczanie jako pracę dodatkową. 34% jako dodatkowe zajęcie poza studiami, a kolejne 34% jako sposób na dorobienie do innej pracy na etacie. W Wolcie 40% kurierów pracuje średnio mniej niż 7,5 godziny tygodniowo.
Jeśli moje teksty pomogły Ci, albo po prostu uważasz je za wartościowe, możesz wesprzeć mnie za pomocą powyższego guzika:)