Przejdź do treści
Strona główna » Poradnik Wolt » Wolt – Dostawy: Jak to wygląda

Wolt – Dostawy: Jak to wygląda

Strona główna » Poradnik Wolt » Wolt – Dostawy: Jak to wygląda

Dostawy Wolt krok po kroku

Zasadniczo nie ma tu wielkiej filozofii, proces realizowania dostawy w Wolt możemy w skrócie przedstawić następującym schematem

Logujesz się do aplikacji → czekasz na zamówienie → akceptujesz zamówienie → jedziesz do restauracji → odbierasz zamówienie → oznaczasz w aplikacji że je odebrałeś → wieziesz je do klienta → oddajesz zamówienie → oznaczasz, że zakończyłeś dostawę.

Przeanalizujmy po kolei ten proces.

Na początek

Zanim się zalogujesz warto ustalić dwie rzeczy w ustawieniach.

Pierwsza z nich to wybór, czy będziesz jeździć w systemie zamówień pojedynczych, czy łączonych. Jeśli będą to zamówienia pojedyncze, wówczas możesz nie brać dowolnych kursów. Jeśli zdecydujesz się na zamówienia łączone, to możesz nie wziąć zamówienia, które widzisz, jednak jeśli weźmiesz i okaże się, że są to zamówienia łączone, powinieneś odebrać i dostarczyć też pozostałe. Haczyk jest w tym, że nie wiadomo czy dane zamówienie jest pojedyncze, czy może jest tylko pierwszym odbiorem łączonego. Niemniej jeśli z jakiegoś powodu nie chcesz wykonywać danej dostawy, możesz poprosić support o zdjęcie jej z Twojego konta. Warunki dostawy łączonej w Wolt są na tyle atrakcyjne, że szkoda pozbawiać się tej opcji, dlatego gorąco namawiam na ustawienia właśnie takiego trybu dostaw. Jeśli masz jakiś deadline, w którym koniecznie musisz już wracać do domu. Możesz sobie ustawić w aplikacji godzinę przejścia Off line.

Druga kwestia, którą warto ustawić to tryb nawigacji, do jakiej będzie przenoście Cię aplikacja w razie gdybyś tego potrzebował. Możesz ustawić tryb rowerowy, samochodowy, lub pieszy.

Na mapce widzisz ikonkę roweru, skutera, lub samochodu, która symbolizuje Twoją obecną lokalizację. Jeśli będziesz wykonywał dostawy innym pojazdem niż widzisz na mapie, wówczas napisz do supportu Wolt prośbę o zmianę pojazdu. W ciągu mniej więcej minuty pracownik supportu pomoże Ci w tej sprawie. Wtedy wystarczy zamknąć aplikację i po ponownym jej otworzeniu będziesz już miał prawidłowy pojazd.

Aplikacja na bieżąco informuje Cię o ilości zamówień w okolicy. Są trzy komunikaty, które możesz zobaczyć. Ruch w obszarze:

Spokojnie – czekamy na zamówienia

Normalny – zamówienia zaraz wpadną

Gorąco – dzieje się!

Aby się zalogować i być gotowym do dostarczania korzystasz z opcji: Przesuń palcem aby przejść on line.

Przyjmowanie zamówień

Teraz pozostaje już tylko czekać na zamówienie. Warto zauważyć, że aplikacja potrafi wyłączyć kuriera kiedy ma nieco dłużej wygaszony ekran, dlatego zalecam, aby co kilka minut sprawdzać, czy wszystko jest w porządku i rzeczywiście jesteśmy w trybie on line.

Kiedy przychodzi zamówienie słyszymy dźwięk dzwonka. Dobrze jest zaznaczyć w ustawieniach, żeby ten dzwonek się powtarzał, bo pojedynczy dźwięk łatwo jest przegapić. Na ekranie pojawia się tabliczka z informacjami z jakiej restauracji mamy odbiór, pod jaki adres jest dostawa, a także jaki jest dystans w linii prostej od restauracji do klienta.

Zamówienie możesz zaakceptować, ale jeśli dany kurs wydaje się mało atrakcyjny i nie chcesz się nim zajmować, możesz przeczekać aż zniknie Ci z ekranu. Zwykle dzieje się to dość szybko. Czasem jednak zdarza się, że zamówienie może namawiać Cię do zainteresowania się nim nawet przez kilka minut.

Większość kursów oczywiście przyjmujemy. Nie wychodzimy ostatecznie na miasto stać, tylko zarabiać pieniądze. Warto nie zwlekać z akceptacją zamówienia, gdyż czasami potrafią one bardzo szybko zniknąć. Taki stan rzeczy sugeruje, że poszczególne zamówienia niekoniecznie trafiają tylko do jednego dostawcy*. Kilka razy zdarzyło mi się, że po zaakceptowaniu dostawy otrzymywałem informację od Wolt, że jest już za późno i inny kurier zajmuje się zamówieniem. Biorąc jednak pod uwagę, że zwykle jest wystarczająco dużo czasu, aby na spokojnie przyjrzeć się kursowi przed zaakceptowaniem go, możemy przypuszczać, że system w pierwszej kolejności wysyła zamówienie do jednego kuriera, a po minucie proponuje go także kolejnym. Pamiętaj jednak, że nie zawsze będziesz tym pierwszym i o niektóre kursy konkurujesz z innymi dostawcami już od momentu, gdy usłyszysz dzwonek.

Mała wątpliwość

* W oficjalnym załączniku dotyczącym algorytmu aplikacji, Wolt wyraźnie twierdzi, że kursy są wysyłane tylko do jednego kuriera jednocześnie, a propozycja wzięcia kursu trwa jedną minutę. Praktyka zdaje się temu jednak przeczyć. Każdemu z nas zdarzały się przecież sytuacje, że kurs znikał po kilkunastu sekundach od pojawienia się powiadomienia, lub że akceptował zamówienie i wtedy wyskakiwał mu błąd wprost mówiący, że zamówienie obsługuje już ktoś inny. Zdarzało się Wam też na pewno, że to samo zamówienie potrafiło dzwonić dłużej niż minutę. Zakładam więc, że przedstawiona przeze mnie teoria jest jednak prawdziwa, a załącznik precyzuje nam czas wysłania zaproszenia drugiemu kurierowi na jedną minutę.
Link do załącznika znajdziesz TU

Czas ruszać do restauracji

Po zaakceptowaniu kursu na mapie pojawia się ikonka z miejscem odbioru zamówienia. Podany jest przy niej przewidywany czas przygotowania jedzenia. Jeśli restauracja będzie gotowa wcześniej, może zaznaczyć u siebie, że jedzenie jest już gotowe i wówczas kurierowi pojawia się w tym miejscu informacja „teraz”. Na mapce możesz też znaleźć lokalizację klienta – oznaczona jest ona zieloną kropką. Pod mapka pojawia Ci się oś czasu, w której zaznaczona jest godzina odbioru zamówienia. Ponadto często jest informacja, o tym że prawdopodobnie dostaniesz kolejne dostawy, jeśli sprawnie zrealizujesz bieżący kurs. Pozycja ta może też oznaczać, że dane zamówienie jest łączone. Ostatnim elementem osi czasu jest informacja, o której godzinie powinno nastąpić zakończenie ostatniej przewidywanej tu dostawy. Czas ten może się dynamicznie zmieniać. Czas może się skrócić, jeśli przewidywaną kolejną dostawę, otrzyma ktoś inny, lub odwrotnie – wydłuży się, jeśli dojdzie Ci nowa dostawa do kolejki.

Jeśli nie znasz za dobrze topografii danego rejonu, możesz skorzystać z nawigacji, która wybierzesz sobie w ustawieniach. Kliknięcie na przycisk w prawym górnym rogu przeniesie się do danej aplikacji i wskaże trasę do danego punktu.

Odbiór

Kiedy dotrzesz już we wskazane miejsce, zgłoś się do obsługi restauracji i powiedz jaki jest numer zamówienia. Możesz też dla pewności dodać imię zamawiającego. W Wolcie zamówienia zwykle są gotowe od razu, czasem jednak trzeba na nie kilka chwil poczekać. Jeśli jest to kilka minut, to nie ma co się złościć. Jakby nie patrzeć kucharz jedzenia nie wyczaruje od ręki. Gorzej jeśli ma to być dłuższy okres, bo wiadomo – za czekanie nikt Ci nie płaci. Jeśli czas przygotowania zamówienia już minął, możesz zaznaczyć o ile minut będzie ono opóźnione . Teoretycznie powinieneś spytać o to obsługę. Pracownicy restauracji reagują zwykle na takie pytanie dosyć nerwowo, lepiej więc jest po prostu zaznaczyć 5 minut i potem ewentualnie przedłużać informację o opóźnieniu.

Kiedy odbierzesz zamówienie, powinieneś sprawdzić, czy dostałeś wszystkie pozycje z listy. W praktyce, często nie masz takiej możliwości, gdyż zamówienie jest zapieczętowane zszywkami, lub naklejkami. Pozostaje Ci wtedy spytać obsługę, czy zamówienie jest kompletne i zaznaczyć poszczególne pozycje. Następnie klikasz „mam produkty” i dostajesz informację gdzie masz jechać. Zazwyczaj jest to adres klienta. Może się jednak zdarzyć, że dostaniesz od razu kolejne zamówienia. Mogą to być zamówienia z tej samej restauracji. Wówczas dostaniesz adres pierwszej dostawy od razu, natomiast adres drugiej Wolt Ci poda dopiero po zakończeniu realizacji tej pierwszej. W innych przypadkach zdarza się, że kolejne paczki dostajesz w różnych restauracjach. Wówczas po odebraniu pierwszego dostajesz informację, gdzie się udać po drugie itd. Po zebraniu wszystkich zamówień, aplikacja kieruje Cię do kolejnych klientów. Ja najwięcej wiozłem 3 zamówienia naraz.

Zanim wyruszysz w trasę, warto sprawdzić wskazówki od klienta. Czasem są tam informacje przydatne już podczas dojazdu. Np od jakiej ulicy jest wejście na klatkę w budynku.

Sposoby dostarczenia

Większość zamówień dostarczamy do rąk własnych. Zdarza się jednak, że niektórzy klienci życzą sobie dostawy bezkontaktowej. Wolt nie zwalnia w takiej sytuacji z obowiązku przekazania zamówienia klientowi. Nie możesz zostawić jedzenia i pójść dalej (wyjątkiem jest sytuacja, w której klient wyraźnie sobie tego zażyczy). W przypadku dostawy bezkontaktowej zalecane jest ustawienie plecaka pod drzwiami klienta i ułożenie na nim zamówienia. Następnie powinieneś zadzwonić, lub zapukać i odejść na minimum dwa metry. Jeśli klient nie wychodzi po zamówienie należy skontaktować się z nim telefonicznie, a jeśli to nie pomoże, napisać do supportu. Obsługa poinformuje Cię o dalszych krokach. Najczęściej będzie to przesłanie im zdjęcia pozostawionej paczki z zamówieniem

Support

W Wolcie działa doskonały dział wsparcia dla kurierów. W każdej sprawie możesz napisać na chacie i po dosłownie chwili, ktoś zajmie się Twoją sprawą. Jeśli więc jakikolwiek etap dostawy będziesz miał zakłócony, śmiało proś o pomoc. Na przykład gdy restauracja będzie zdecydowanie przedłużać realizację zamówienia możesz poprosić o to by zdjęli z Ciebie obowiązku zajmowania się nim. Gdy nie możesz się skontaktować z klientem, Support może spróbować zrobić to za Ciebie. Poinformuje Cię też jakie kroki musisz podjąć, gdy Twój pojazd ulegnie awarii, czy też nie możesz dokończyć realizacji zamówienia z innego powodu. Miałem też na przykład sytuację, gdy już po liście dań widziałem, że nie dam rady zabrać się z całym zamówieniem. Napisałem do supportu i do mojego odbioru został przydzielony jeszcze jeden kurier.

Może też się zdarzyć, że support sam będzie się z Tobą kontaktował. Na przykład gdyby restauracja uświadomiła sobie, że nie dała Ci wszystkich dań, Support może poprosić Cię o powrót. Gdy klient odwoła zamówienie już po tym jak je odebrałeś, to też się z Tobą skontaktują, że nie musisz już dalej jechać. Ewentualnie gdyby na Twoją dostawę wpłynęła skarga, również zostaniesz o tym poinformowany przez pracownika Supportu.

Czytaj także

Reklamy i polecenia

Na przygotowanie tej strony poświęciłem i dalej poświęcam bardzo dużo czasu. Dodatkowo co roku muszę zapłacić za wynajęcie serwera, domenę i certyfikat. W związku z tym na stronie znajdziecie czasem reklamy i linki afiliacyjne. Starałem się dobierać je tak, aby były zgodne z tematem jaki poruszam. Najczęściej zresztą są to odnośniki do Ceneo, które bardzo sobie cenię przy szukaniu przedmiotów, które chcę kupić. Wyszukiwania do linków często tworzyłem tak, aby pokazywała się lista przedmiotów z parametrami, jakie powinny mieć do naszej pracy. Na przykład hulajnogi elektryczne będą się wyświetlać takie, które mają minimum 60km zasięgu.
Jeśli sam tworzysz treści w Internecie, być może będziesz zainteresowany dorobieniem trochę za pomocą programu partnerskiego Ceneo.