Dostawy Wolt krok po kroku
Jeśli moje teksty pomogły Ci, albo po prostu uważasz je za wartościowe, możesz wesprzeć mnie za pomocą powyższego guzika:)
Zasadniczo nie ma tu wielkiej filozofii, proces realizowania dostawy w Wolt możemy w skrócie przedstawić następującym schematem
Logujesz się do aplikacji → czekasz na zamówienie → akceptujesz zamówienie → jedziesz do restauracji → odbierasz zamówienie → oznaczasz w aplikacji że je odebrałeś → wieziesz je do klienta → oddajesz zamówienie → oznaczasz, że zakończyłeś dostawę.
Przeanalizujmy po kolei ten proces.
Na początek
Zanim się zalogujesz warto ustawić to tryb nawigacji, do jakiej będzie przenoście Cię aplikacja w razie gdybyś tego potrzebował. Możesz ustawić tryb rowerowy, samochodowy, lub pieszy. Możesz też wybrać, jaką nawigację Wolt Partner ma uruchamiać. Niestety wśród listy aplikacji brakuje tej najistotniejszej, czyli OSM, z której Wolt korzysta przy ustalaniu stawek za kurs.
Na mapce widzisz ikonkę roweru, skutera, lub samochodu, która symbolizuje Twoją obecną lokalizację. Jeśli będziesz wykonywał dostawy innym pojazdem niż widzisz na mapie, wówczas napisz do supportu Wolt prośbę o zmianę pojazdu. W ciągu 2-3 minut pracownik supportu pomoże Ci w tej sprawie. Wtedy wystarczy zamknąć aplikację i po ponownym jej otworzeniu będziesz już miał prawidłowy pojazd.
Aplikacja na bieżąco informuje Cię o ilości zamówień w okolicy. Są trzy komunikaty, które możesz zobaczyć. Ruch w obszarze:
Niskie – sprawdź później
Średnie – wkrótce dostaniesz zlecenie
Gorąco – dzieje się!
Pamiętaj, że komunikaty te opisują ogólny ruch w mieście. W poszczególnych dzielnicach sytuacja może wyglądać zupełnie inaczej i nawet jak widzisz info, że wkrótce dostaniesz zlecenie – w rzeczywistości wcale tak nie musi się stać.
Możesz też sprawdzić słupki z prognozą ruchu na dany dzień. Przygotowywana jest na podstawie danych z ostatnich tygodni, więc nie traktuj tego jako pewnik, a raczej podpowiedź, jak może być.
Aby się zalogować i być gotowym do dostarczania korzystasz z opcji: Przesuń palcem aby przejść on line.
Przyjmowanie zamówień
Teraz pozostaje już tylko czekać na zamówienie. Warto zauważyć, że aplikacja potrafi tak jakby wygasić kuriera kiedy ma nieco dłużej wygaszony ekran, dlatego zalecam, aby co kilka minut sprawdzać, czy wszystko jest w porządku i rzeczywiście jesteśmy w trybie on line.
Kiedy przychodzi zamówienie słyszymy dźwięk dzwonka. Dobrze jest zaznaczyć w ustawieniach, żeby ten dzwonek się powtarzał, bo pojedynczy dźwięk łatwo jest przegapić. Na ekranie pojawia się tabliczka z informacjami z jakiej restauracji mamy odbiór, pod jaki adres jest dostawa, a także jaki jest dystans całego kursu (do restauracji i potem do klienta). Dowiesz się też jaka mniej więcej będzie opłata za dany kurs. Kwota ta ostatecznie może czasami nieco się różnić, ale zwykle się zgadza.
Zamówienie możesz zaakceptować, ale jeśli dany kurs wydaje się mało atrakcyjny i nie chcesz się nim zajmować, możesz przeczekać aż zniknie Ci z ekranu. Zwykle dzieje się to dość szybko. Czasem jednak zdarza się, że zamówienie może namawiać Cię do zainteresowania się nim nawet przez kilka minut. Jeśli nie chcesz możesz wcisnąć odrzuć. System następnie spyta Cię, czy na pewno chcesz odrzucić i wtedy potwierdzasz, lub jednak bierzesz tę dostawę.
Na zaakceptowanie zwykle masz kilkadziesiąt sekund. Niestety zdarza się, że zamówienia znikają szybciej, ale odkąd Wolt zamknął możliwość odpinania zaakceptowanych zamówień, lepiej się przyjrzeć, czy na pewno chcesz taki dany kurs zrealizować.
Czas ruszać do restauracji
Po zaakceptowaniu kursu na mapie pojawia się ikonka z miejscem odbioru zamówienia. Podany jest przy niej przewidywany czas przygotowania jedzenia. Kiedy ten czas mija pojawia się w tym miejscu informacja „teraz”. Nie znaczy to jednak, że zamówienie jest już gotowe. Jeśli restauracji zaznaczy w aplikacji, że zrobiła już jedzenie pojawi się na ten temat dodatkowe oznaczenie. Niestety z jednej strony restauracje nie zawsze z tego korzystają, z drugiej strony czasem wciskają ten przycisk mimo, że w rzeczywistości wcale nie przygotowały jeszcze zamówienia.
Na mapce możesz też znaleźć lokalizację klienta – oznaczona jest ona zieloną kropką. Pod mapka pojawia Ci się oś czasu, w której zaznaczona jest godzina odbioru zamówienia. Ostatnim elementem osi czasu jest informacja, o której godzinie powinno nastąpić zakończenie ostatniej przewidywanej tu dostawy.
Jeśli nie znasz za dobrze topografii danego rejonu, możesz skorzystać z nawigacji, która wybierzesz sobie w ustawieniach. Kliknięcie na przycisk w prawym górnym rogu przeniesie się do danej aplikacji i wskaże trasę do danego punktu.
Odbiór
Kiedy dotrzesz już we wskazane miejsce, zgłoś się do obsługi restauracji i powiedz jaki jest numer zamówienia. Możesz też dla pewności dodać imię zamawiającego. W Wolcie zamówienia zwykle są gotowe od razu, czasem jednak trzeba na nie kilka chwil poczekać. Jeśli jest to kilka minut, to nie ma co się złościć. Jakby nie patrzeć kucharz jedzenia nie wyczaruje od ręki. Gorzej jeśli ma to być dłuższy okres, bo wiadomo – za czekanie Wolt Ci nie płaci. Jeśli czas przygotowania zamówienia już minął, możesz zaznaczyć o ile minut będzie ono opóźnione . Teoretycznie powinieneś spytać o to obsługę. Pracownicy restauracji reagują zwykle na takie pytanie dosyć nerwowo, lepiej więc jest po prostu zaznaczyć 5 minut i potem ewentualnie przedłużać informację o opóźnieniu.
Odpinanie zamówień
Niestety od stycznia 2024 Wolt zabrał możliwość odpinania zamówień. Wyjątkiem jest długi czas oczekiwania. Teoretycznie powinni Ci odpiąć taki opóźniony kurs już po 10 minutach, jednak musisz o to poprosić przez support. We wrześniu 2024 wprowadzono natomiast opcję dzięki, której mieliśmy mieć możliwość odpięcia 3 dostaw w miesiącu bez kontaktu z supportem. Niestety na chwilę obecną nie działa ona.
Kiedy odbierzesz zamówienie, powinieneś sprawdzić, czy dostałeś wszystkie pozycje z listy. W praktyce, często nie masz takiej możliwości, gdyż zamówienie jest zapieczętowane zszywkami, lub naklejkami. Pozostaje Ci wtedy spytać obsługę, czy zamówienie jest kompletne i zaznaczyć poszczególne pozycje. Następnie klikasz „mam produkty” i dostajesz informację gdzie masz jechać. Zazwyczaj jest to adres klienta. Może się jednak zdarzyć, że dostaniesz od razu kolejne zamówienia. Jeśli je przyjmiesz wówczas to aplikacja wybiera, czy teraz masz jechać po następne zamówienie, czy może zawieźć coś co masz już w plecaku do klienta.
Zanim wyruszysz w trasę, warto sprawdzić wskazówki od klienta. Czasem są tam informacje przydatne już podczas dojazdu. Np od jakiej ulicy jest wejście na klatkę w budynku.
Sposoby dostarczenia
Większość zamówień dostarczamy do rąk własnych. Zdarza się jednak, że niektórzy klienci życzą sobie dostawy bezkontaktowej. Wolt nie zwalnia w takiej sytuacji z obowiązku przekazania zamówienia klientowi. Teoretycznie więc nie możesz zostawić jedzenia i pójść dalej (wyjątkiem jest sytuacja, w której klient wyraźnie sobie tego zażyczy). W przypadku dostawy bezkontaktowej zalecane jest ustawienie plecaka pod drzwiami klienta i ułożenie na nim zamówienia. Następnie powinieneś zadzwonić, lub zapukać i odejść na minimum dwa metry. W praktyce taki sposób przekazania zamówienia często nie podoba się klientom i chyba lepiej normalnie zostawić je pod drzwiami i oddalić się nieco dalej. Jeśli klient nie wychodzi po zamówienie należy skontaktować się z nim telefonicznie, a jeśli to nie pomoże, napisać do supportu. Obsługa poinformuje Cię o dalszych krokach. Najczęściej będzie to przesłanie im zdjęcia pozostawionej paczki z zamówieniem.
Support
W Wolcie działa doskonały dział wsparcia dla kurierów. W każdej sprawie możesz napisać na chacie i po dosłownie chwili, ktoś zajmie się Twoją sprawą. Jeśli więc jakikolwiek etap dostawy będziesz miał zakłócony, śmiało proś o pomoc. Na przykład gdy restauracja będzie zdecydowanie przedłużać realizację zamówienia możesz poprosić o to by zdjęli z Ciebie obowiązku zajmowania się nim. Gdy nie możesz się skontaktować z klientem, Support może spróbować zrobić to za Ciebie. Poinformuje Cię też jakie kroki musisz podjąć, gdy Twój pojazd ulegnie awarii, czy też nie możesz dokończyć realizacji zamówienia z innego powodu. Jeśli widzisz, że zamówienie jest za duże również możesz napisać do supportu i do Twojego odbioru zostanie przydzielony jeszcze jeden kurier.
Może też się zdarzyć, że support sam będzie się z Tobą kontaktował. Na przykład gdyby restauracja uświadomiła sobie, że nie dała Ci wszystkich dań, Support może poprosić Cię o powrót. Gdy klient odwoła zamówienie już po tym jak je odebrałeś, to też się z Tobą skontaktują, że nie musisz już dalej jechać. Ewentualnie gdyby na Twoją dostawę wpłynęła skarga, również zostaniesz o tym poinformowany przez pracownika Supportu.
Jeśli moje teksty pomogły Ci, albo po prostu uważasz je za wartościowe, możesz wesprzeć mnie za pomocą powyższego guzika:)
Czytaj także
- Jak zostać kurierem dostawcą Wolt
- Jaki sprzęt powinien mieć dostawca Wolt
- Dostawa krok po kroku
- Jak działa algorytm przydzielania zamówień
- Zarobki w Wolt
Reklamy i polecenia
Na przygotowanie tej strony poświęciłem i dalej poświęcam bardzo dużo czasu. Dodatkowo co roku muszę zapłacić za wynajęcie serwera, domenę i certyfikat. W związku z tym na stronie znajdziecie czasem reklamy i linki afiliacyjne. Starałem się dobierać je tak, aby były zgodne z tematem jaki poruszam. Najczęściej zresztą są to odnośniki do Ceneo, które bardzo sobie cenię przy szukaniu przedmiotów, które chcę kupić. Wyszukiwania do linków często tworzyłem tak, aby pokazywała się lista przedmiotów z parametrami, jakie powinny mieć do naszej pracy. Na przykład hulajnogi elektryczne będą się wyświetlać takie, które mają minimum 60km zasięgu.
Jeśli sam tworzysz treści w Internecie, być może będziesz zainteresowany dorobieniem trochę za pomocą programu partnerskiego Ceneo.