Przejdź do treści
Strona główna » Blog » Algorytm Wolt » Algorytm Wolt – 2024

Algorytm Wolt – 2024

W tym roku, podobnie jak w dwóch poprzednich, Wolt opublikował swój raport przejrzystości algorytmów. Polski oddział tradycyjnie nie przetłumaczył go na nasz język. Postanowiłem więc streścić go Wam w zakresie tego, co dotyczy nas kurierów. Kursywą zaznaczam swoje uwagi do treści. Pod tym tekstem znajdziecie linki do poprzedniej strony z tłumaczeniem pierwszego raportu o tym jak działa algorytm Wolt, wraz z moimi uwagami i skrótem ubiegłorocznego.

Raport przejrzystości algorytmów Wolt 2024

  1. Cały raport możecie pobrać tu. Warto jednak zauważyć, że już na stronie odsyłającej do raportu pojawia się ogólne info odnośnie celów jakie ma algorytm. Czytamy tu więc między innymi, że jedną z podstawowych funkcji platformy jest umożliwianie kurierom przyjmowania i odrzucania zadań, a w razie przyjęcia, dostarczanie ich z punktu A do punktu B. Tu nie ma jakby nic ciekawego. Dalej jednak pojawia się znamienne zdanie, w którym czytamy, że algorytm stara się zminimalizować liczbę kilometrów jaką pokona kurier. Warto tu zauważyć, że jeszcze dwa lata temu, kiedy Wolt nie płacił za dojazd do knajpy, podkreślane było, że niekoniecznie to jest najważniejsze. Że dla płynnego działania systemu jako całości, korzystniejsze może być przydzielenie zamówień kurierom, którzy są dalej od celu. W zeszłym roku natomiast – o ile mnie pamięć nie myli – ten temat został pominięty.
  2. Sam główny już raport – w części dotyczącej kurierów – zaczyna się od podkreślenia, że Wolt współpracuje z tysiącami samozatrudnionych partnerów, którzy sami decydują kiedy, gdzie i jak będą wykonywać usługi dostawy. Kurierzy dostają informację o tym, gdzie i kiedy jest najwięcej zamówień. Sami decydują kiedy przejść online w ramach godzin w jakich działa Wolt. Taki początek jest nieprzypadkowy. Od pierwszego raportu miałem wrażenie, że są one odpowiedzią na prace nad dyrektywą platformową w Parlamencie Europejskim. Zaczynając raport tak, a nie inaczej, Wolt podkreśla swoje stanowisko na temat stosunku zatrudnienia, a raczej nie-zatrudnienia kurierów w Firmie.
  3. Algorytm przydzielania zadań działa według kilku określonych parametrów. a) Dostępność kuriera. Algorytm Wolt sprawdza, którzy partnerzy są online i nie wykonują w tym czasie dostawy b) Lokalizacja. Algorytm sprawdza lokalizację kuriera wtedy kiedy jest jest on-line. Kiedy kurier jest wyłączony Algorytm Wolt nie sprawdza lokalizacji. c) Pojazd. Algorytm sprawdza jaki pojazd ustawiony ma kurier, aby dobrać dla niego odpowiednie zadanie. Bierze pod uwagę wielkość zamówienia i szybkość pojazdu. Obecnie rozróżniamy 3 typy pojazdu (tekst był pisany w kwietniu) samochód, motocykl i rower. W 2024 roku planujemy dodać nowe pojazdy na przykład rower elektryczny aby móc jeszcze lepiej dobierać zamówienia dla kurierów. Cześć z Was zapewne powie, że rower elektryczny jest już od dawna. Rzeczywiście możemy go sobie ustawić zapewne gdzieś od dwóch lat. Dział operacyjny wskazywał jednak już kilka razy, że nie ma różnicy czy mamy ustawiony rower elektryczny, czy zwykły. Teraz ma się to zmienić (lub już zmieniło). d) Dodatkowe możliwości. Niektórzy kurierzy mają dodatkowe możliwości w postaci na przykład dostaw z aptek, czy też dostaw gotówkowych. To na razie nie dotyczy Polski. Wolt nie ma tu dostaw gotówkowych. Nie przypominam sobie też, aby ktoś pytał nas czy chcemy wykonywać zamówienia z aptek. Możliwe jednak (nie pamiętam już), że byliśmy pytani, czy chcemy zamówienia z alkoholem.
  4. Zamówienia są wysyłane jednocześnie do jednego kuriera. W zależności od kraju zamówienie dostępne jest od 30 do 60 sekund. Jak co roku przypominam, że nie jest to prawda. Wszyscy doskonale wiemy z praktyki, że zamówienia potrafią zniknąć zanim jeszcze na dobre zładują się w aplikacji. Ponadto niejednokrotnie pojawiał nam się komunikat, o tym, że danym zamówieniem zajmuje się już ktoś inny. Słyszałem też o przypadku, że to samo zamówienie dzwoniło w tym samym czasie dwóm siedzącym obok siebie kurierom.
  5. Aby ułatwić dostawcy decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu zamówienia dostaje on następujące informacje: Nazwa lokalu – lokalizacja lokalu – lokalizacja klienta – przewidywany dystans – przewidywana zapłata (dodano tu też, że kwota może być wyższa, na przykład w związku z napiwkami), ale nie może być niższa.
  6. Nie ma kar za odrzucanie zamówień i taka czynność nie wpłynie na przyszłe przydzielanie zamówień. Z drugiej strony Wolt nie tak dawno temu zaczął pokazywać kurierom współczynnik akceptacji. Przyjmijmy więc, że nie ma to wpływu na przydzielanie zamówień. Biorąc jednak pod uwagę rozbieżności raportu z rzeczywistością w innych punktach, patrzę już na to z pewną podejrzliwością.
  7. Algorytm anonimizuje dane kurierów. Na przydzielanie zamówień nie wpływają więc osobiste cechy kuriera. Nie ma też żadnego monitorowania działań kurierów, jak również żadnego systemu ich ocen.
  8. Algorytm Wolt szacuje czas realizacji zamówienia na podstawie następujących kryteriów:
    I. Podczas składania zamówienia przez klienta: a) Dystans między lokalem a klientem. b) Stosunek aktywnych zamówień do liczby kurierów on-line. c) Średni czas dostawy w mieście na przestrzeni ostatnich 30 minut. d) Średnia liczba dostaw w mieście na przestrzeni ostatnich 30 minut. e) Przeciętna liczba dostaw w mieście określana na podstawi danych z przeszłości. f) Szacowane czasy odbiorów na podstawie danych z odbiorów w ostatnim miesiącu. g) Warunki pogodowe. II. Po złożeniu zamówienia a) Czas przygotowania dań w restauracji. b) Dostępność kurierów. c) Przewidywany czas dostawy, jak również czas na znalezienie lokalu i klienta.
  9. Kurier nie jest zobowiązany dostarczyć zamówienia w wyznaczonym czasie. Zamówienia bywają opóźnione ze względu na czynniki niezależne od kuriera. Na przykład mogą to być złe warunki pogodowe, czy korki.
  10. W 2023 roku Wolt wprowadził system uczenia się algorytmów. Jego zadaniem jest jeszcze lepsze szacowanie czasów, oparte na doświadczeniach z przeszłości. System teraz lepiej ocenia godziny szczytu, czy też kwestie konkretnych dostaw, takie jak szybkość docierania do restauracji, lub miejsca klientów przez kurierów. Może to robić ucząc się w oparciu o podobne dostawy. W ten sposób system potrafi już przewidzieć czas dojazdu do danego punktu uwzględniając także na przykład potencjalne problemy z parkowaniem w danej lokalizacji.
  11. Wolt podkreśla, że dba o bezpieczeństwo stron podczas realizacji dostaw. Między innymi (podobno) sprawdza ważność pozwoleń na pracę kurierów, a także prowadzi weryfikację twarzy aby mieć pewność, że dostawy wykonuje ta osoba, która powinna. No cóż ja się w Wolt z żadną weryfikacją nie spotkałem. Jeśli chodzi o dokumenty ta kwestia leży raczej po stronie Partnerów rozliczeniowych i nie wydaje mi się, żeby Wolt w Polsce to sprawdzał. A co do twarzy to w ogóle jest spora niespodzianka. Może nowi kurierzy proszeni są o to? Nie wiem. Być może po prostu powinniśmy się spodziewać tego w najbliższej przyszłości. Bywało już tak, że kwestie odkryte przeze mnie w raportach, stawały się faktem dopiero po jakimś czasie. Na przykład nawiązanie współpracy z McDonald’s w ubiegłym roku.
  12. Przy tej okazji Wolt podkreśla, że dba o bezpieczeństwo naszych danych.
  13. Teraz przechodzimy do najciekawszej potencjalnie części, czyli naszych zarobków. Na początek Wolt wita nas tu żartem, że jako Wolt są oni zaangażowani w działania zapewniające swoim kurierom atrakcyjne wynagrodzenie 🙂
  14. Wolt zauważa, że z ich doświadczenia wynika, że z różnych przyczyn nie ma dwóch takich samych dostaw. Ten sam kurs może wyglądać zupełnie inaczej w różne dni. Z tego powodu ich celem jest spowodowanie, by każdy kurs był tak samo atrakcyjny do zaakceptowania przez kuriera. Stawka zależeć ma od wysiłku, który należy włożyć w daną dostawę.
  15. Aby to osiągnąć, Wolt przy wycenie kursów bierze pod uwagę a) Dystans – zarówno od lokalu do klienta (ów), jak również dystans potrzebny, aby dotrzeć po zamówienie. b) Typ miejsca w jakim znajduje się lokal lub klient – Wolt wskazuje tu, że znaczenie może mieć łatwość dotarcia do danego celu. Na przykład dostępność miejsc parkingowych. Osobiście wątpię, aby w Polsce to było brane pod uwagę. Przyjże się temu bliżej podczas dostaw samochodowych. c) Trudne warunki pogodowe – tu Wolt zastrzega, że w pewnych sytuacjach platforma może zostać nawet zamknięta. d) Wielkość zamówienia – duże zamówienia na przykład zakupy zazwyczaj mają wyższą wycenę. Kiedyś była dopłata za zakupy z Wolt Market i Auchan, ale ostatnio trudno powiedzieć czy to dalej funkcjonuje. Też do sprawdzenia – ile w tym prawdy – na dostawach samochodowych. e) Inne czynniki takie jak trudny teren, czy też większe zapotrzebowanie na kurierów. Na podstawie własnych doświadczeń mam wrażenie, że z całej tej listy tak naprawdę ma znaczenie tylko ten ostatni punkt i czasem ewentualnie pogoda.

Stosunek Wolt do AI

To tyle jeśli chodzi o część poświęconą kurierom. Wspomnę jeszcze o kilku innych informacjach wartych uwagi z innej części raportu

  1. Support stanowi około 40% całego zespoły pracowników biurowych Wolt.
  2. Wolt widzi potencjał sztucznej inteligencji. Na chwilę obecną jednak, nie widzi wielu zastosowań, w jakim może im się przydać. Na ten moment AI w Wolt wykorzystywane jest na przykład podczas dodawania dań do profili restauracji, czy też analizy wiadomości z supportu, które AI może dokonywać zbiorowo, bez zwracania uwagi na język rozmowy.
  3. Wciąż są analizowane nowe możliwości jakie może dać AI. Wolt nakreślił jednak standardy wprowadzania tego typu rozwiązań. Chodzi o to by nie narobiły one problemów i były zgodne z obowiązującymi przepisami. Chodzi tu przede wszystkim o ochronę danych osobowych, czy prawa autorskie.
  4. Nowe wprowadzane rozwiązania muszą być najpierw sprawdzone przez człowieka.
  5. AI nie może podejmować decyzji, które będą miały prawne, lub inne istotne konsekwencje dla jednostek.
  6. Jest jeszcze między innymi cały dział dotyczący danych osobowych, gdzie Wolt zapewnia między innymi, że Szanują nasze prawa i dają przyjazne drogi do dostępu do naszych danych. Nie wspominałbym o tym, gdyby nie to, że ponad miesiąc temu poprosiłem Wolt o przesłanie mi moich danych osobowych jakich używają…. i do tej pory nie otrzymałem nawet odpowiedzi na tego maila. Dla porównania Uber wysłał mi wszystkie dane następnego dnia.

Lepszy rydz niż nic

Raport w tym roku podobny do tego co dostaliśmy w ubiegłym. Wzbogacony jest głównie o dział dotyczący AI. Dalej pozostają wątpliwości co do prawdziwości części przekazanych w nim informacji. Niemniej – tak czy siak – Wolt jest jedyną jak dotąd aplikacją, która taką publikację udostępnia. Lepszy więc pewnie rydz niż nic.

Zachęcam też do przeczytania poprzednich wersji raportu opisującego algorytm Wolt

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Jeśli moje teksty pomogły Ci, albo po prostu uważasz je za wartościowe, możesz wesprzeć mnie za pomocą powyższego guzika:)


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *