Przejdź do treści
Strona główna » Poradnik dostawcy Uber Eats » Uber Eats – algorytm przydzielania zamówień

Uber Eats – algorytm przydzielania zamówień

Strona główna » Poradnik dostawcy Uber Eats » Uber Eats – algorytm przydzielania zamówień

W jaki sposób przydzielane są zamówienia?

Uber nie udziela szczegółowych informacji w jaki sposób działa algorytm przydzielania zamówień kurierom. Pozostają nam więc tylko domysły. Zapewne teorii na ten temat jest tyle co i kurierów. Oczywiście i ja mam swoją wersję. Postaram się Wam ją teraz przedstawić. Swoje przemyślenia opieram nie tylko na doświadczeniu z około roku pracy jako dostawca, ale także w oparciu o około roku doświadczenia w pracy z aplikacją Ubera w restauracji. Byłem główną tam osobą odpowiedzialną za współpracę z Uber Eats. W jednej i drugiej roli zrealizowałem około 1000 zamówień.

W 2019 roku napisano artykuł, w którym główny programista Ubera opowiada nieco o założeniach dostawy. Generalnie część dotycząca nas sprowadza się to do tego, aby zamówienia były przydzielane w taki sposób, żeby kurier docierał do restauracji mniej więcej w tym czasie, kiedy restauracja skończy przygotowanie zamówienia. Dodatkowo bardzo istotny dla działania aplikacji jest fakt, że system na bieżąco „uczy się” ile czasu mogą zając poszczególne etapy realizacji zamówienia. Bierze również pod uwagę uwarunkowania, jakie następują w danej chwili i miejscu. Artykuł możecie przeczytać TU.

Zanim przedstawię szczegółowo, jak moim zdaniem działa algorytm , opowiem Wam jak to wygląda od strony restauracji. Ta wiedza dużo zmienia w postrzeganiu całego procesu. Nawet jeśli nie będziecie się zgadzać z moimi wnioskami, będziecie mieć więcej informacji aby wyciągnąć własne.

Przede wszystkim należy zacząć od tego, że restauracja ustawia w systemie informację o tym, jaki przewiduje średni czas przygotowania zamówień. Na tej podstawie algorytm szuka kurierów, którzy odbiorą zamówienie na czas. W trakcie współpracy zauważyłem, że Uber na bieżąco automatycznie dostosowuje planowany czas przyjazdu kuriera, do tego ile rzeczywiście w ostatnim czasie trwało przygotowywanie dań. Innymi słowy sama deklaracja „u nas przygotowujemy dania średnio 15 minut” nie wystarczy, żeby Uber szukał kurierów, którzy będą za 15 minut. Jeśli w praktyce trwa to dłużej, kurierzy przyjeżdżają później, jeśli krócej, to szybciej. Zauważyłem też, że im restauracja ma niższą ocenę u kurierów tym czas ten się wydłuża. Być może jednak ma to związek tylko z wciskaniem przez kurierów opcji „zamówienie niegotowe”.

Sam proces wygląda następująco. Po zaakceptowaniu zamówienia zazwyczaj przez jakiś czas nie ma przydzielonego kuriera, choć czasami przydziela się od razu (zapewne zależy to od ilości zamówień i kurierów w okolicy). Restauracja widzi imię i zdjęcie kuriera, oraz przybliżony czas dojazdu. Cały czas przy zamówieniu widoczna jest też ilość minut, jaka teoretycznie została na przygotowanie zamówienia. Jeśli pracownik restauracji widzi, że nie wyrobi się z zamówieniem może je opóźnić. Niestety może to zrobić tylko dopóki do zamówienia nie jest jeszcze przypisany kurier. Jeśli zamówienie jest już zrobione, a czas jeszcze nie minął, wówczas obsługa knajpy może wcisnąć guzik „gotowe do odbioru”. Wtedy zazwyczaj kurier przydzielany jest bardzo szybko.

Oczywiście czynników, które wpływają na przydzielanie zamówień przez Uber Eats danemu kurierowi jest zapewne wiele. Niektóre omówię szczegółowo nieco dalej. Teraz jednak skupię się na tym jak – moim zdaniem – algorytm działa co do zasady. Komu przydzielałby zamówienia, gdyby nic innego nie miało wpływu.

Przede wszystkim uważam, że są co najmniej dwa tryby przywoływania kurierów. Nazwijmy to tryb planowany i tryb pilny.

to przyjazd kuriera mniej więcej w tym czasie, na jaki restauracja ma przewidziane zakończenie przygotowywania zamówienia. Prawdopodobnie w zależności od ilości dostępnych kurierów Uber Eats, algorytm przydzielania zamówień zaczyna wyszukiwać dostawcę wcześniej lub później. Zapewne jeśli jest mało dostępnych dostawców, wówczas rozpoczyna szukanie wcześniej i co za tym idzie kurier jest od restauracji dalej. Jeśli jest sporo wolnych kurierów w okolicy, wówczas może rozpocząć wyszukiwanie później i ściągać dostawcę z mniejszej odległości. Wiele osób narzeka, że czekało na zamówienia pod restauracją, a tymczasem zamówienia dostawali kurierzy, którzy byli gdzieś dalej. Jeśli moja teoria jest słuszna, to już wiecie z czego taka sytuacja wynika.

to poszukiwanie kuriera w momencie gdy restauracja wciśnie „gotowe”, lub skończy się przewidywany czas, a kurier jeszcze nie został przypisany. Ewentualnie dochodzi tu też sytuacja gdy kurier, który miał przypisane zamówienie rezygnuje z niego, a planowany czas przygotowania posiłku już się skończył. W trybie pilnym Uber przydziela zamówienie kurierowi, który jest najbliżej. Tego jestem w 100% pewny. Sprawdziłem to wielokrotnie podczas odwiedzin w mojej dawnej knajpie. Kiedy przyszło zamówienie prosiłem koleżankę o wciśnięcie „gotowe” i za chwile to zamówienie trafiało do mnie. Później sprawdziłem ten trick także w innych miejscach. Zwróćcie uwagę, że kiedy mamy bliski odbiór, bardzo często zamówienie jest już przygotowane. W teorii przecież powinno być o to ciężej, niż gdy mamy do restauracji 10 minut drogi.

Przede wszystkim najlepsze miejsca, żeby mieć nadzieję na szybkie dostanie kursu, to takie, gdzie w pewnym promieniu od Ciebie jest najwięcej knajp (a raczej zamówień) na jednego kuriera. Kiedy zamówień przypada mało, wówczas promień będzie większy, kiedy dużo – mniejszy. Na przykład zauważyłem, że rano kiedy co prawda zamówień ogólnie jest mało, dostaję je stosunkowo szybko i są one często z dość dalekim dojazdem do knajpy. Dzieje się tak dlatego, że kurierów jeżdżących już o 9 czy 10 rano jest jeszcze mniej. Algorytm zaczyna więc wyszukiwanie stosunkowo wcześnie. Ewentualnie być może żaden kurier nie był bliżej niż ja i wtedy dostaję je w trybie pilnym.

Podsumowując, lepiej jest czekać na zamówienie gdzieś pomiędzy miejscami, gdzie jest dużo knajp, niż stać pod konkretną restauracją. Wyjątkiem są na pewno knajpy, w których jest dużo zamówień, ale obsługa wyrabia się dobrze z ich przygotowywaniem i co najważniejsze, korzysta z przycisku „gotowe”. Odkrycie takiej knajpy może być bardzo opłacalne. 🙂 Oczywiście im więcej kurierów będzie miało taką wiedzę, tym mniejsza korzyść dla Ciebie. Wydaje mi się jednak, że mało restauracji korzysta z przycisku „gotowe”. Dlatego też zdecydowanie częściej jesteśmy wyszukiwani w trybie planowanym. Jeśli zauważysz, że w jakimś miejscu kilka razy dostałeś zamówienie z tej samej knajpy, taka informacja też może być bardzo przydatna. Zapewne nie dzieje się to przez przypadek.

Jest to wielce prawdopodobne. Po coś w końcu ten system ocen jest. Jeśli dwóch kurierów jest w takiej odległości, że system chciałby już im dać dane zamówienie, zapewne najpierw wyśle je do lepiej ocenianego kuriera, niż tego który ma gorszą ocenę.

Być może jest to zbieg okoliczności, ale zauważyłem że przerwy w przychodzeniu zamówień częściej zdarzają mi się gdy nie zaakceptuję na przykład dwóch z rzędu, lub odrzucę jakieś przyjęte zamówienie. Z tego co wiem, nie tylko ja mam takie obserwacje. Prawdopodobnie w takiej sytuacji Uber niejako karze kuriera za niepożądane swoim zdaniem zachowanie. Być może na przykład czasowo obniża kurierowi ocenę. W ten sposób niepokorny kurier spada w rankingu, a inni kurierzy w okolicy dostają zamówienia szybciej od niego. Jeśli więc zamówień w danej strefie jest mniej niż kurierów mamy „karne” przestoje. Jeśli jest odwrotnie, wówczas nie ma to znaczenia. Tak czy siak kolejne zamówienie zaraz wpadnie.

Jest praktycznie pewne, że przydzielanie zamówień jest również narzędziem do kierowania kurierów w strefy, w których jest mniej dostawców, niż Uber by sobie życzył. Mogą to robić na co najmniej dwa sposoby. Po pierwsze zaspokajając nagłe potrzeby, mogą przydzielić kurierowi dostawę z restauracji ze strefy, w której mają nadwyżkę dostawców do takiej, w której przydałoby się ich więcej. W drugim przypadku mogą konkretnemu dostawcy przydzielać kolejne kursy z dostawami do klientów znajdujących się coraz bliżej oczekiwanego miejsca pracy dla danego kuriera. Nieraz miałem taką sytuację, że poranne kursy niemal w prostej linii prowadziły mnie tak, abym około godziny 12:00 dotarł do centrum. A tam oczywiście w godzinach szczytu Uber potrzebuje największej załogi.

Jako, że dostarczam zarówno rowerem jak i samochodem zauważyłem, że bardzo długie kursy (powyżej 4,5km od odbioru do klienta) wpadają przy dostawie samochodem zdecydowanie częściej niż rowerem (u mnie się to prawie nie zdarza). Można więc przypuszczać, że dostawy ponad określony dystans są przydzielane rowerom tylko w ostateczności, gdy system nie może znaleźć nikogo z samochodem lub skuterem.

Przeczytałem kiedyś opinię, że jeśli sprawnie – czytaj szybko – dostarcza się zamówienia, wówczas szybciej się je dostaje. Myślę, że może coś w tym być. Nie zwracałem jednak na to szczególniej uwagi, więc piszę to jako ewentualność.

Kilkukrotnie spotkałem się z opinią, że system chętniej przydziela zamówienia kurierom, którzy są w ruchu niż takim, którzy stoją w miejscu. Osobiście uważam, że nie jest to w żaden sposób uwzględniane w algorytmie przydzielania dostaw. To, że niektórzy kurierzy odnoszą takie wrażenie, jest raczej dziełem przypadku. Ostatecznie w tej pracy przeważnie jesteś w ruchu. Oczywiście w niektórych sytuacjach lepiej jest się przemieścić, aby znaleźć się w zasięgu nowych restauracji, ale w tym samym momencie można wypaść z zasięgu tych, które miałeś przed chwilą. Jeden z piłkarzy Ekstraklasy odpowiedział kiedyś na zarzut, że przebiegł za mało kilometrów w meczu: „Lepiej jest mądrze stać niż głupio biegać”. I tak to właśnie jest moim zdaniem w kurierce. Zdecydowanie lepiej jest znaleźć się w zasięgu jak największej liczby potencjalnych zamówień, niż jeździć na oślep i tracić siły lub paliwo.

Poproś o kod polecający przez messenger lub e-mail

Uber algorytm przydzielania zamówień.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *