Przejdź do treści
Strona główna » Poradnik dostawcy Uber Eats » Uber Eats – Dostawy: jak to wygląda?

Uber Eats – Dostawy: jak to wygląda?

Strona główna » Poradnik dostawcy Uber Eats » Uber Eats – Dostawy: jak to wygląda?

Dostawa Uber Eats krok po kroku

Zasadniczo nie ma tu wielkiej filozofii. Dostawa w Uber Eats Może być przedstawiona następującym schematem

Logujesz się do aplikacji → czekasz na zamówienie → akceptujesz zamówienie → jedziesz do restauracji → odbierasz zamówienie → oznaczasz w aplikacji że je odebrałeś → wieziesz je do klienta → oddajesz lub zostawiasz zamówienie → oznaczasz, że zakończyłeś dostawę.

Przeanalizujmy po kolei ten proces.

Logowanie do aplikacji następuje kliknięciem niebieskiego przycisku „ruszaj”. Jeśli jest to pierwsze logowanie podczas dnia zostaniesz też poproszony o akceptacji środków bezpieczeństwa odnośnie covid-19 (opcja ta zniknęła przy oficjalnym zakończeniu pandemii, ale na pewno w razie wprowadzenia nowych restrykcji pojawi się ponownie. Jeśli dostarczasz rowerem, to również potwierdzenie środków bezpieczeństwa jazdy na rowerze. Dodatkowo możesz też być poproszony o zrobienie sobie zdjęcia, celem weryfikacji czy Ty to Ty:) Ten ostatni etap z biegiem czasu pojawia się coraz rzadziej.

Teraz pozostaje już tylko czekać na zamówienie. O sposobie przydzielania zamówień przeczytasz tutaj. Kiedy przyjdzie zamówienie usłysz głośny sygnał i zobaczysz informację na telefonie. Co istotne, stanie się tak również wtedy, gdy telefon ma wygaszony ekran. Na akceptację zamówienia masz 30 sekund. To dużo, jeśli telefon masz w pobliżu na spokojnie zdążysz je potwierdzić. Co prawda nie ma informacji do jakiej restauracji jesteś wzywany, ale widzisz jej oznaczenie na mapce. Im dłużej będziesz jeździł tym łatwiej będzie Ci ocenić, gdzie jest dane zamówienie. Masz też informację za ile czasu jesteś tam spodziewany. Ta informacja może też Ci podpowiedzieć jak daleko jest dana knajpa – zwykle jest to prosta zasada – im więcej minut, tym dalszy odbiór. Czas na dotarcie, który masz podany jest orientacyjny, czasem nierealny do realizacji. Nie stresuj się nim. Jeśli rzetelnie wyruszysz do knajpy po zaakceptowaniu dostawy, to nikt nie będzie miał do Ciebie pretensji.

Jeżeli jesteś w stanie rozpoznać po mapce, że knajpa jest zbyt daleko, lub uda Ci się ją określić i wiesz, że nie chcesz tam jechać, to możesz zamówienia nie przyjmować. Odczekujesz aż skończy Cię wywoływać, lub klikasz na krzyżyk w prawym górnym rogu. Nawet jeśli zaakceptujesz zamówienie, a z jakiegoś powodu nie chcesz go realizować, to do momentu odebrania go z restauracji możesz dany kurs odwołać. Klikasz na zamówienie – następnie „problem z zamówieniem” – wybierasz powód i następnie odwołaj dostawę. Zalecam jednak nie nadużywać tych dwóch opcji, gdyż prawdopodobnie % akceptacji i odwołań zamówień ma jakiś wpływ na ich późniejsze otrzymywanie. Niemniej w uzasadnionych przypadkach śmiało odwołuj, nie ma sensu robić zamówień, na które nie ma się czasu, czy ochoty.

Kiedy dotrzesz już we wskazane miejsce zgłoś się do obsługi restauracji i powiedz jakie są końcowe znaki w numerze zamówienia. Możesz też dla pewności dodać imię zamawiającego. Zamówienia czasem są gotowe od razu, a czasem trzeba na nie kilka chwil poczekać. Jeśli jest to kilka minut, to nie ma co się złościć. Jakby nie patrzeć kucharz jedzenia nie wyczaruje od ręki. Gorzej jeśli ma to być dłuższy okres, bo wiadomo – za czekanie nikt Ci nie płaci. Jeżeli wchodzisz do restauracji i jest tam tłum oczekujących kurierów (bywa tak czasami głównie w McDonald’s), to zastanów się, czy nie lepiej będzie zrezygnować z tego zamówienia i poszukać szczęścia gdzie indziej, niż potencjalnie stracić pół godziny na czekanie.

Kiedy odbierzesz zamówienie, przeciągasz guzik „dostarcz” (teoretycznie powinieneś pokazać to obsłudze restauracji). Wtedy dostajesz informację gdzie masz jechać. Może się zdarzyć, że dostaniesz od razu dwa zamówienia. Mogą to być zamówienia z jednej restauracji. Wówczas dostaniesz adres pierwszego zamówienia od razu, natomiast drugiego dopiero po zakończeniu realizacji tego pierwszego. Często jednak zdarza się, że masz przy odbiorze na mapie zaznaczoną trasę do obydwu lokalizacji. Zdarza się też, że dwa zamówienia odbierasz z dwóch różnych restauracji. Wówczas po odebraniu pierwszego dostajesz informację, gdzie się udać po drugie (Uber płaci wówczas kilometrówkę już od momentu odebrania pierwszego zamówienia). Zamiast guzika „dostarcz” pojawia się wtedy przycisk „następny odbiór”

Zanim wyruszysz w trasę, warto sprawdzić wskazówki od klienta. Czasem są tam informacje przydatne już podczas dojazdu. Np od jakiej ulicy jest wejście na klatkę w budynku.

Są 3 rodzaje wręczenia zamówienia.

Sprawa jest prosta przyjeżdżasz, dzwonisz lub pukasz do drzwi dajesz zamówienie i po sprawie. Pozostaje tylko wcisnąć „dostarczone”. Może tu się czasem pojawić opcja wpisania PIN. Zwracaj na to uwagę, bo choć bez tego PINu da się zakończyć dostawę, to szkoda czasu na dodatkowe działania. Jeśli klient nie pamięta PIN, wówczas możesz mu podpowiedzieć, że są to 4 ostatnie cyfry jego telefonu. Jeżeli w dostawie jest alkohol będziesz też musiał wpisać datę urodzenia klienta, potwierdzić, że jest trzeźwy i zweryfikować dokument tożsamości.

Klient nie chce, lub nie może wpuścić cię do budynku (najczęściej biurowce, akademiki, szkoły). Po dotarciu na miejsce kontaktujesz się z klientem i on wychodzi po zamówienie. W tym przypadku PIN potrzebny jest prawie zawsze.

Jedziesz do klienta docierasz do drzwi jego mieszkania. Zostawiasz jedzenie, robisz zdjęcie za pomocą aplikacji, następnie masz opcję, że możesz wpisać komentarz gdzie zostawiłeś zamówienie. Dzwonisz, lub pukasz do drzwi i ruszasz dalej. Zwróć uwagę, w którą stronę otwierają się drzwi! Jeśli na zewnątrz, to ustaw paczkę gdzieś obok, tak żeby klient otwierając drzwi nie rozwalił sobie jedzenia. Dosyć często zdarza się, że klient zaznacza abyś pozostawił jedzenie pod drzwiami, a i tak do Ciebie wychodzi. Wtedy oczywiście nie ma sensu robić zdjęcia, możesz ten proces pominąć, aż dotrzesz do ikonki „dostarczone”.

Zdarza się, że jest problem z dostaniem się do klienta. Może być to zepsuty domofon, klient może przeliczył się z czasem powrotu do domu, czy na przykład kąpie się. W takiej sytuacji spróbuj się z nim skontaktować, zadzwonić, lub napisać przez chat, który masz dostępny w zamówieniu. Jeśli nie ma kontaktu, to Twoim obowiązkiem jest odczekać 7 minut, które odlicza Ci zegar w zamówieniu (w tym czasie musisz podjąć jeszcze co najmniej jedną próbę kontaktu). Po tym czasie najlepiej zostawić zamówienie w bezpiecznym miejscu i wysłać zdjęcie. Jeśli nie jest to możliwe, jedzenie jest Twoje.

Drugi przypadek problemów z dostarczeniem jedzenia, jest inne miejsce rzeczywistego odbioru, niż wskazane w aplikacji. Powody mogą być dwa. Klient pomylił adresy, lub pineska na lokalizacji jest w złym miejscu. Ta sytuacja jest bardziej skomplikowana. Na pewno musisz się skontaktować z klientem i ustalić gdzie w rzeczywistości powinno być dostarczone jedzenie. Jeśli odległość nie jest duża, lepiej zawieźć zamówienie klientowi i powiedzieć co zaszło – wówczas prawie na pewno dostaniesz napiwek. Jeśli odległość jest duża wówczas możesz dogadać się z klientem na dodatkową zapłatę, a jeśli się nie dogadacie pozostaje Ci poinformować klienta, że przez 7 minut czekasz tam gdzie jest pineska w aplikacji i po tym czasie odwołujesz zamówienie.

Może się też zdarzyć (odpukać) jakiś wypadek, lub awaria pojazdu i wtedy nie masz jak dostarczyć zamówienia. W takiej sytuacji w pierwszej kolejności skontaktuj się z klientem, powiedz co zaszło i uspokój, że dostanie zwrot środków. Potem odwołaj dostawę, opisując zdarzenie. Jedzenia w takiej sytuacji oddawać nigdzie nie musisz.

W aplikacji możesz ocenić zarówno restaurację, jak i klienta. Oceną może być łapka w górę, lub w dół. Jeśli chodzi o ocenę restauracji to wystawiasz ją przed zaakceptowaniem zamówienia. Osobiście nie wystawiam łapek w dół. Restauracja nie poniesie żadnych istotnych konsekwencji z tego tytułu, natomiast pracownik restauracji może sprawdzić kto wystawił mu łapkę w dół, a także samemu ocenić dostawcę. W przeciwieństwie do nas, oni mogą oceniać aż do końca następnego dnia po dostawie. Moim zdaniem lepiej się nie narażać na złą ocenę w rewanżu za to, co sami wystawiliśmy. Mimo, że oceny od restauracji stanowią zaledwie kilka % wszystkich ocen jakie dostajemy, to warto dać łapkę w górę, jeśli jesteś zadowolony z jakości obsługi.

Klienci natomiast w ogóle nie widzą naszych ocen, tak więc myślę, że nad tym tematem nie ma co się rozwodzić. Jest wielce prawdopodobne, że nasza ogólna ocena ma wpływ na przydzielanie zamówień, dlatego warto jest postarać się aby nie dać nikomu pretekstu do wystawienia nam łapki w dół.

Poproś o kod polecający przez messenger lub e-mail

Dostawa Uber Eats

Na przygotowanie tej strony poświęciłem i dalej poświęcam bardzo dużo czasu. Dodatkowo co roku muszę zapłacić za wynajęcie serwera, domenę i certyfikat. W związku z tym na stronie znajdziecie czasem reklamy i linki afiliacyjne. Starałem się dobierać je tak, aby były zgodne z tematem jaki poruszam. Najczęściej zresztą są to odnośniki do Ceneo, które bardzo sobie cenię przy szukaniu przedmiotów, które chcę kupić. Wyszukiwania do linków często tworzyłem tak, aby pokazywała się lista przedmiotów z parametrami, jakie powinny mieć do naszej pracy. Na przykład hulajnogi elektryczne będą się wyświetlać takie, które mają minimum 60km zasięgu.
Jeśli sam tworzysz treści w Internecie, być może będziesz zainteresowany dorobieniem trochę za pomocą programu partnerskiego Ceneo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *